tisdag 24 april 2012

Tankar om vårt landskap

Det är intressant det här med landskap och vart vi kommer i från. 
Dalarna är något alldeles speciellt för mig, min morfar kommer därifrån och jag har spenderat mycket tid i deras stuga i Dalarna under min uppväxt. Kanske just därför det kändes naturligt att jobba där, jag känner mig hemma bland alla dalahästar :)
Men det jag tycker är så fantastiskt att uppleva är hur alla "masar och kullor" är verkligen stolta över sitt Dalarna (okej, de är nog näst intill patriotiska), det är inte för inte som de vunnit kör slaget några gånger, ALLA ringer och röstar... De har sina dalahästar, knäckebröd, knivar, vattenkranar och en massa andra saker.
Och då ska vi inte prata om Jämtland som har egen president, flagga och sång...

Så vad har vi i Medelpad förutom granar och Kjell Lönnå? Och varför upplever jag att vi inte lika stolta över vårt landskap? Har jag bara missat det eller vad beror det på? 
Det här kanske får tänkas vidare på..  Har ni något "Medelpad-tips" kanske att dela med er? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar