måndag 29 november 2010

Vinter utrusta bilen!

Något jag verkligen måste tänka till på nu när jag åker långt så ofta är att utrusta bilen ordentligt, ifall något skulle hända. Har verkligen inte varit roligt att köra den här helgen, flera olyckor, tack och lov har jag inte hamnat i något. Och verkligen tack och lov så kom jag hem dagen innan den där långa bilkön då de hade fått stå 12-19 timmar i kö!!! Här kommer en lista på några saker som kan vara bra att ha i bilen en lång resa vintertid:
  • Full tankad bil (extra dunk med besin)
  • Spolarvätska
  • Startkablar
  • Bogserlina
  • Varma kläder och skor (jag har en filt, och nu faktiskt till och med en sovsäck hehe)
  • Spade
  • Matsäck, något varmt att dricka
  • Laddad mobiltelefon (pengar på telefonen!)
  • Telefonnr. till t.ex. bärgaren
  • Ficklampa
Sedan tar jag för givet att man har vinterdäck och extradäck med ;) Själv ska jag nog även utrusta bilen med extra ljus nu har jag kommit fram till.

Tänk även på att hålla avstånd och sänka hastigheten, så ska vi nog alla komma fram hela! Ta det lungt, hellre komma försent än aldrig komma fram som man brukar säga!

Till sist kan jag även tipsa er om att titta in på den här sidan: http://trafikinfo.trafikverket.se/lpvmenu/lpvmenu.htm#id=1

kör försiktigt i vinter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar