onsdag 7 april 2010

Fjärdaknös

Jaha, är det någon som funderat över vad dessa fina namn jag haft i påsktid är för något? Ni som biter på naglarna av spänning ska nu få svaret. Lite kort historia: Min morfar är från Dalarna och det här är något från hans barndom, varje dag under påsken har sitt namn och den som sover längst i familjen blir kallad detta namn under hela den dagen. Det gäller alltså att komma fort upp för att inte få ett smeknamn, min mormor har berättat att hon var jätte rädd för det här under påsken när hon hälsade på morfars familj för hon ville inte få något konstigt namn!

Askfisen - "onsdagen före skärtorsdagen"
Skärkusen - Skärtorsdagen
Långlaten - Långfredagen
Stäckukötten - Påskafton
Påsklåskan - Påskdagen
Andretjåska - Annadag påsk
Tredastjärtfjärding - "Tisdag efter annandagpåsk"
Fjärdaknös - "Onsdag efter annandagpåsk"

Så nu vet ni vad ni ska göra nästa påsk i familjen, roligast är om man skriver upp det och fyller i namnet på den som blir dag för dag ;)

Idag fick jag ställa upp och vara övningsperson åt min kära piff, hon gjorde en massa synundersökningar på mig.. spännade var det! och hon kunde konstatera att jag ser med ett öga, det ni hahaha ;) Med min enögda syn åkte jag sedan ut på IKEA för att hjälpa Jim inhandla saker till sin lägenhet.

Ikväll ska jag och min stjärna, tro det eller ej, äta pizza framför tv:n och titta på film! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar