tisdag 11 januari 2011

Middags tips

Just nu är jag inne i en period då jag är rent utsagt skit less på den "vanliga vardags maten" man har liksom så lätt att fastna i samma spår känner jag. Dessutom har jag ju det lite kruxet att jag delar kök med andra, vilket gör att jag inte vill handla hem så mycket, sen ska det vara enkelt och billigt. Men så hittade jag den här rätten på icas hemsida och jag tror jag till och med gjorde min rums granne lite avundsjuk, han tyckte jag såg ut och laga väldigt god mat :) Enkelt och billigt!

Apelsin- och spenatfisk


Tillagningstid: Max 20 min
Svårighetsgrad: Medel
Portioner: 4

Ingredienser
ca 500 g hoki
2 morötter
1 apelsin
70 g färsk spenat
3 dl fiskbuljong (vatten, hummer/fiskfond eller buljongtärning)
1 dl crème fraiche
1 1/2 msk majsstärkelse
salt och peppar

Gör så här
1. Låt fisken tina om den är fryst. Skär den i skivor ca 3 cm.
2. Skala morötterna och skär dem i stavar. Riv skalet av apelsinen och pressa ur saften. Skölj spenaten och låt den rinna av i ett durkslag.
3. Blanda apelsinsaft, fiskbuljong och crème fraiche i en vid låg panna. Vispa ner majsstärkelsen och låt det koka upp under omrörning. Lägg ner morötter och fisk, låt sjuda under lock på svag värme ca 5 minuter eller tills fiskens innertemperatur är 56˚C.
4. Vänd ner spenaten, smaka av med salt och peppar. Låt det bli varmt. Strö övre apelsinskalet.
5. Servera fisken med pressad potatis.

För alla:
Läs noga ingrediensförteckningen på buljongen.
Rätten är gluten- och äggfri.
Laktosfri: använd laktosfri crème fraiche.
Mjölkproteinfri: byt ut crème fraichen mot sour supreme (innehåller soja).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar