lördag 15 januari 2011

Ytterligare ett middags tips

Oj, nu blir det farligt på fångarna på fortet, slog precis på tvn och detta kommer bli på liv och död skulle jag tro.. Älvdalen (Larz Kristers) mot Mora (Hammerfall) ;)

Men det var inte det jag skulle skriva om, tänkte tipsa om ytterligare en maträtt som jag testade idag, riktigt gott blev det.

Kyckling med potatis och koriander

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel
Portioner: 4

Ingredienser
600 g kycklingfilé
4 msk rapsolja
salt och peppar
800 g potatis
1 lök
2 röda paprikor
2 vitlöksklyftor
1 röd chili
400 ml lättkokosmjölk
1 kruka koriander
1 msk råsocker
2 msk limesaft

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Bryn kycklingfiléerna i 2 msk av rapsoljan, krydda med salt och peppar. Lägg dem i en ugnssäker form och sätt in mitt i ugnen ca 20 minuter eller till innertemperaturen är 72°C.
3. Skala potatis och lök, dela och kärna ur paprikorna. Skär potatis, paprika och lök i 2 cm tärningar, finhacka vitlöken. Dela, kärna ur chilin och strimla chilin.
4. Fräs grönsakerna i resterande rapsolja, häll på kokosmjölk och låt det koka sakta ca 20 minuter. Hacka koriandern och tillsätt den tillsammans med råsocker och limesaft.
5. Servera kycklingen med potatis och paprikagrytan.

FÖR ALLA?
Rätten är gluten-, laktos-, mjölkprotein- och äggfri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar