onsdag 27 april 2011

Stroke

Jag håller på att gå en stroke kompetensbevis utbildning på jobbet, en mycket intressant utbildning tycker jag och just nu håller jag på att läsa mig igenom lite av det jag ska läsa för examinationen så därför tänkte jag dela med mig lite. Varken ni tycker det är intressant eller ej! :)

Stroke är ett samlingsnamn för hjärninfarkt (blodpropp i hjärnan) och hjärnblödning. Stroke är en av våra stora folksjukdomar.

I Sverige insjuknar cirka 30 000 personer varje år, av dem är cirka 6 000 i arbetsför ålder. Medelåldern för att få stroke är 75 år. Av de som fått stroke har ca 85% fått hjärninfarkt och cirka 15% hjärnblödning.

Stroke är den vanligaste orsaken till funktionsnedsättningar i Sverige, men genom rehabilitering och träning kan man återfå många av sina förlorade förmågor.

Konsekvenserna efter stroke kan vara olika beroende på skadans storlek och lokalisering, exempelvis halvsidig förlamning/nedsättning, afasi (förlust av språket), extrem trötthet, minnesproblem, humörssväningar och svårigheter att svälja. 

En del funktionsnedsättningar efter stroke är synliga medan andra är osynliga.


http://www.strokeforbundet.se/

Kvälls läsning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar