torsdag 4 mars 2010

Avslöjande

Mina uppdrag jag gjort denna vecka har med examensarbetet att göra, och jag har ju ännu inte avslöjat vad vårt examensarbete kommer att handla om, men nu tänkte jag att jag ska göra det. Vet inte om någon av er känner till att vår förra regering la fram en propostion för 10 år sedan där man sa att vårt samhälle skulle vara tilgängligt och användbart för personer med funktionsnedsättning. Målet är utgången av det här året, då ska alla enkelt avhjälpta hinder, som man kallar det, vara borta. Jag och min team kamrat har därför valt att skriva vårt examensarbete om hur tillgängligt vårt samhälle är idag, det år som alla hinder ska vara borta.

Här kommer inledningen på vårt arbete (det är dock inte helt klart, men ni får ett hum om vad det handlar om):

Tillgänglighet i vårt samhälle innebär att alla, trots funktionsnedsättningar, ska kunna använda och delta i allmänna tillställningar, lokaler samt övriga allmänna platser (Boverket, 2005). Tillgänglighet kan ses som en relation mellan person och miljö, som en länk mellan en person eller en grupps funktionella kapacitet och designen och kraven på den fysiska miljön (Iwarsson & Ståhl, 2003). Arbetsterapeuter har ett intresse och kunskap om tillgänglighetsfrågor då de arbetar för att personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt i sin omgivande miljö (Iwarsson, Fänge, Hovbrandt, Carlsson, Jarbe, Wijk, 2004). Personer med funktionsnedsättningar har samma behov av varor och service som övriga personer i vårt samhälle, det är därför viktigt att affärer är tillgängliga och användbara för alla (Boverket, 2004). Denna studie kommer att inrikta sig på den fysiska miljön och undersöka tillgängligheten i shoppinggallerior för personer med funktionsnedsättning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar