måndag 8 mars 2010

Trängsel

Trängsel är ett fenomen som är rätt intressant, jag fascineras över hur folk vill trängas överallt. Ta tillexempel stockholmarna (förlåt men ni är ett bra exempel på det :P) dom trängs hemma i tunnel bannorna och pendeltågen, sitter i bilkö när de ska till jobbet och när de ska hem. När det sedan blir sportlov ska ALLA till fjällen SAMTIDIG vilket skapar långa köer TILL fjällen. När de väl är i fjällen sen, då ska de stå i långa liftköer eftersom ALLA ska åka i backarna samtidigt, sedan åker man hem samtidigt och skapar återigen köer hem till Stockholm.

Jag hamnade i en sådan bilkö förra året (sthlmarnas sportlov började) när jag var på väg till Mora, mamma och jag som aldrig upplevt denna hysteri med folk på väg till fjällen trodde att det inträffat en allvarlig bilolycka. Efter ca 30 min i denna bilkö gick de ut på radion och sa att stoppet i trafiken berodde på att det var stugbyte i fjällen och att många var på väg dit. Mamma och jag tittade på varandra med hakorna nere vid knäna, skämtade dom oss?! Vi satt nästan 2 timmar i denna bilkö och då var vi 4 km från Mora, kön sträckte sig alla gånger över 1 mil. När vi svängde av i Mora vinkade jag glatt till kön och sa "lycka till ni har 10 mil kvar till fjällen" heheh :P

Så jag får väl erkänna att jag är en typisk norrlänning, fy för att trängas, det är underbart när man är själv på vägarna, när det inte är någon kö i liftarna i fjällen och när man får bo i en mysig inte super modern liten fjällstuga i utkanten av själva byn! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar