onsdag 28 juli 2010

Dialekter

Det här med dialekter tycker jag är väldigt spännande, att man i samma land kan ha så roliga och konstiga ord på olika saker. Jag befinner mig i ett landskap där man inte endast talar dalmål ska ni veta, nej här pratar man Moramål, Orsamål, Rättviksmål, Leksandsmål och ja alla byar har sitt eget mål... å sen kommer vi till Älvdalska, den som hört det förstår då när jag menar att det är ett helt eget språk, man förstår inte ett jota... Man skulle kunna säga att jag ibland har lite svårt att förstå vad patienterna säger!

Men idag har jag fått en mening på både Moramål och Leksandsmål att träna på, får se om jag klarar av att säga det när jag kommer hem, just nu blir det mer nå "e a y o ö å" (det där är inte rätt och det är helt omöjligt att ens förstå vad det ska betyda!) Tung vrikare.. ska fortsätta min träning.

Trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar