torsdag 4 februari 2010

Sverige

Jag tycker det är rätt intressant det här med snö och Sverige. Jag tänker som så att vi bor ju faktiskt i Sverige, och Sverige ligger i norra Europa, varför blir man då så förvånad när det kommer snö (framför allt i södra delarna)? Jag skulle inte kunna leva en vinter utan snö, det är självklart att vi ska ha snö!

Igår var snöovädret på väg in över mellan Sverige, jaha tänkte jag och tittade ut, ingen snö här.. Jag vill bestämt påstå att det är vi som bor mitt i Sverige.. men den här gången menade man visst stockholmstrakten. Så om vi nu bor i Norrland, vart ligger då Kiruna?! Jäkligt långt norrut med andra ord.. och är det någon som hört om kaos på grund av snö i Kiruna?! När nöovädret passerat Stockholm då är det inget oväder längre, då kallas det "snöfall", att vi sedan får 4-5 dm snö det spelar ingen roll, för i "norrland" där har ALLA skotrar och renar.

I morse höll jag på att sätta filen i halsen medan jag tittade på nyhetsmorgon, nu har snön slagit hårt i huvudet på folk tänkte jag. Man utfärdade LAVIN fara i Stockholm.. på GLOBEN. Jag som fick för mig att lavin var ett fenomen snö + berg, inte snö + "byggnad mitt i sthlm".

Så som den student jag är mitt uppe i examensarbete med att definiera begrepp, var jag tvungen att kolla upp lavin.

"Lavin snabb massrörelse av snö utför en bergsida." - NE.


Spännande berg den där Globen ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar