torsdag 15 oktober 2009

Arbetsterapins dag!

ja, idag är det arbetsterapins dag. Å hur många visste det?! (kan erkänna att till och med jag hade glömt bort det nästan :P) Men tänkte jag skulle passa på att upplysa!

Så hur många av er vet då vad en arbetsterapeut gör?

Vi börjar med att reda ut det. Tyvärr har jag inget bra ord ännu som beskriver allt vi gör. Men jag ska försöka med en kort beskrivning av detta fantastiska yrke (märker ni att jag försöker marknadsföra oss här haha)
Arbetsterapeuten arbetar utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet för att främja patientens/kundens möjligheter att leva ett värdefullt liv i enlighet med sina önskemål och behov i förhållande till omgivningen.

Det innebär..

Att arbetsterapeutens medel att nå detta mål består i att genom arbetsterapi utveckla patientens/kundens aktivitetsförmåga eller förhindra nedsatt aktivitetsförmåga och i förekommande fall kompensera den (t.ex. använda hjälpmdel eller lära patienten/kunden att utföra en viss aktivitet på ett annat sätt), så att patienten/kunden upplever tillfredställelse i sin dagliga livsföring.

Arbetsterapeutiska åtgärder skall vara individ- eller miljöinriktade och avse aktiviteter i patientens/kundens dagliga liv.

Detta kan kanske tyckas vara en liten luddig beskrivning av ett yrke, men det är svårt att beskriva yrket så som man t.ex. vet vad en tandläkare gör. Vi jobbar med allt från att lära folk hur de ska ta på strumpor till att se vad som behöver göras i en eventuell bostadsanpassning. Ett riktigt spännande yrke vill jag lova!!

Nu ska jag inte tjata på mer här om det, är ni intresserad att veta mer om vad en arbetsterapeut gör så gå in på http://www.fsa.akademikerhuset.se/


Trevlig kväll! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar