söndag 5 juli 2009

Syltar och saftar..

Det där lät kanske lite väl seriöst, men "syltat och saftat" har jag gjort nu.

Jag jobbade i Åre för två år sedan, där hade de gjort en helt underbart god marmelad med rabarber som jag bara älskade. Så när jag kom hem från Åre och rabarberna började komma fram försökte jag leta reda på ett recept på rabarbermarmelad, jag hittade några recept men inget stämmde riktgt med det jag ville ha, så nu har jag kombinerat ihop flera recept så jag får som jag vill :)


HANNAS JORDGUBBS- OCH RABARBERMARMELAD
500 g Rabarber
500 g Jordgubbar (frysta fungerar)
2 tsk Vaniljsocker
1 Vaniljstång
ca 500 g Syltsocker


Skär rabarbern i bitar och jordgubbarna i skivor (är de frysta så tina dem). Blanda med vaniljsocker och syltsocker i en kastrull. Skär vaniljstången på mitten och skrapa ur dem (jag brukar även dela på dem ytterligare en gång och sedan lägger jag ner "alla delarna" av vaniljstången i kastrullen).

Värm sedan långsamt på en låg temperatur, när man sedan ser att jordgubbs - och rabarber bitarna börjar koka sönder ökar man temperaturen och kokar marmeladen kraftigt i 5-10 minuter tills att nästan alla bitar kokat sönder (detta tar för mig upp mot en timme, då jag låter det små sjuda länge).

Ta sedan av kastrullen från värmen och häll upp på varma rengjorda burkar (det blir ca 3 burkar)! Låt svlana.



Saften som jag och mamma gör tillsammans är en saft på svartavinbärsblad, den är super god och svalkande när det är varmt. Det är en saft som följt mig sen jag var liten och mormor gjorde den alltid när vi hälsade på i deras stuga på somrarna :)


Saft på svartavinbärsblad

3 L Svartavinbärsblad
1½ L Kokt vatten
2 Kg Socker
60 g Citronsyra
3 Citroner
½ tsk Bensoat


(vattnet, sockret och citronsyran utgör saftlagen som blandas i en kastrull och får koka upp)

Citronerna skivas och läggs på de sköljda bladen. Den heta lagen slås över. Sedan ska man låta saften stå i 3-5 dygn. Efter 3-5 dygn silar man saften och häller i bensoatet, sedan är det bara att tappa upp saften på flaskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar